Vintercykling

Ibland är det bättre med tre hjul

Vintercykling


Behöver jag göra något med cykeln?
Vill du inte att din fina stålhäst blir förstörd av salt kan det vara en idé att skaffa en vintercykel. Det kan vara en gammal cykel som blivit över eller en ny av enklare modell. Satsa på en cykel med växlarna inbyggda i navet eller en enväxlad cykel. Egentligen är det inte så mycket mer underhåll på en cykel med utanpåliggande växlar men det är lättare och billigare att hitta en rostskyddad kedja till navväxel. En rostskyddad kedja innebär inte att den inte rostar men det gör inget om du glömmer att smörja den ibland. Har inte din cykel en rostskyddad kedja är det väl investerade pengar att byta.
Nästa steg är att se över däcken. De ska ha bra mönster och gärna någon form av punkteringsskydd. När minusgraderna kommer bör du sätta på dubbdäck med ståldubbar. Undvik de billigaste dubbdäcken som har undermåliga dubbar som snabbt slits ner på barmark. Om du vill spara lite pengar fungerar det att bara byta ut framdäcket. Det är nämligen fram du inte vill ha släpp i en kurva. En sladd med bakhjulet kan visserligen leda till marksyning men släpper framhjulet går det fortare och innebär att överkroppen faller först med risk för huvudskador.
En gammal MTB kan bli en bra vintercykel om du sköter om kedja och växlar
Har du växlar på cykeln finns det en risk att dessa fryser vid minusgrader. Egentligen är det inte växlarna i sig som fryser utan växelvajern. På nya cyklar är det vanligt att växelvajern går i ett hölje hela vägen från växelreglage till bakhjul. Ofta är det blött innan det fryser på och när fukt som kommer in i växelvajerhöljet fryser fastnar vajern. Ta för vana att parkera cykeln med en lagom tung växel. Då kan du cykla även om växelvajern fryser fast. Det brukar räcka med en natt inomhus för att fukten ska torka ut men om du har återkommande problem finns det nipplar att sätta på vajerhöljet som fungerar som dränering. Prata med din lokala cykelhandlare och fråga efter Shimanos dräneringsnippel till växelvajerhölje.
Har du en cykel med utanpåliggande växlar kan dessa kärva om snöslask samlas på växlarna under cykling. Står cykeln ute över natten kan slasket frysa till is och då fungerar inte växlarna alls. Enda sättet att undvika det är att ställa in cykeln där den kan töa och torka tills nästa gång den ska användas. 
Bra bromsar är minst lika viktiga som bra däck. Har du fotbroms är det sällan problem men handbromsar kan ibland frysa fast. Fälgbromsar fungerar sämre i regn och kan bli verkningslösa vid snö. Skivbromsar är bättre men den seriöse vintercyklisten skaffar en cykel med rullbroms. Shimanos rullbroms ser lite ut som gamla tiders trumbromsar men har en modernare konstruktion. Är bland annat standard på Skeppshults och Pilens cyklar.
Skärmar är ett måste på en höst/vintercykel men se upp så att de inte sitter för tajt. Då kan snön fastna mellan däck och skärm och hjulen gå trögt. En stänklapp på framskärmen kan rädda de nya skorna när det regnar mycket. Vatten torkar men från framhjulet sprutar det också grus och smuts.
Belysning
Till sist kommer vi till belysningen. Svensk lagstiftning är ganska snäll jämfört med andra länder och kräver egentligen bara att du syns på 300 meters håll. Fram ska det vara vitt eller gult fast sken och bak ska det vara rött ljus som kan vara fast eller blinka med en frekvens på 200 blink per minut. Det krävs även vit reflex fram, röd reflex bak och vit eller gul reflex på sidan. Sidoreflexen sätts med fördel i ett eller bägge hjulen men kan också bestå av en reflexrand på däcken. 
För den som vill se och inte bara synas finns det en uppsjö av bra batterilampor från ca 600 kr och uppåt. Det kan verka mycket för en lampa men finns det ingen gatubelysning visar det sig snabbt vilka lampor som inte håller måttet. De flesta dyrare lampor har laddningsbart batteri men vill du slippa batteri är navdynamo det bästa alternativet. En klassisk dynamo som rullar mot däcket är visserligen billigare men fungerar dåligt i regn och kanske inte alls vid snö. Har inte din cykel navdynamo är det enkelt att byta ut framhjulet och sätta på en ny lampa. Kostar från cirka 600 kr beroende på inköpsställe. Navdynamon driver oftast bara framlampan så se till att du har en bra batteribaklampa som gärna får ha två lysdioder. För att kunna driva en baklampa bör dynamon ha en effekt på 3 W för att kunna ge tillräckligt med ljus fram.
  
Vad ska vintercyklisten ha på sig?
Har du inte skaffat hjälm innan är det läge att göra det inför vintern. Risken är större att du kör omkull och det är också en större risk att bli påkörd på grund av sämre sikt. En hjälm med skärm hjälper mot regn och snö som annars blåser in mot pannan. Ett hjälmöverdrag ser till att det inte regnar och snöar in. Då slipper du bli blöt om huvudet och den nedkylning som det innebär. Tycker du att hjälmen sitter dåligt när du har din stickade toppluva från moster Aina finns det speciella hjälmmössor som är tunna men vindavvisande. Har du investerat i en Hövding är det viktigt att inte ha en sjal eller halsduk utanpå hjälmen. Det kan hindra en eventuell uppblåsning.
Som cyklist gäller det att synas så bra som möjligt. En reflexväst kanske inte ser så sexig ut men gör att du syns bättre i mörkret. Även andra plagg kan med fördel vara knallgula, till exempel handskar och skoöverdrag. Skoöverdrag gör att du kan använd dina vanliga skor utan att de blir blöta och kalla. En regnponcho kan ersätta ett regnställ men om det blåser mycket och du ska cykla lite längre är det bättre med ett renodlat regnställ av något material som andas. Ett företag som tagit regnstället ett steg längre är Bikesuit. De har tagit fram en overall för cyklister som gör att du kan ha dina vanliga jobbkläder under. Eftersom det är en overall går den att ta på och av snabbt.
När det börjar bli kallt är det lager på lager som gäller. Ett långärmat underställ för över- och underkropp är en bra grund. Är det riktigt kallt är det skönt med fleece eller ännu hellre ullkläder utanpå understället. Till sist behöver du något vindtätt som ändå andas eller går att ventilera. Händer och fötter fryser gärna men det är väldigt individuellt. Här får du prova dig fram till vad som känns bäst. Skoöverdrag och handskar med en påse att dra över fingrarna gör att du kan variera isoleringen efter behov. På huvudet kan det räcka med en tajt mössa men är det riktigt kallt kan en rånarluva värma ansiktet. 
Ska det behöva vara så avancerat?
Givetvis går det utmärkt att fortsätta cykla med sin vanliga cykel även på vintern. Du kan även ha dina vanliga vinterkläder om du inte fryser för mycket. Det enda du inte ska kompromissa med är belysningen på cykeln. Inte för att det är lag utan för att det är livsviktigt! Undvik de billiga LED-lamporna som använder knappcellsbatterier. Köp hellre en lite större lampa med AA eller AAA batterier. Det finns också LED-lampor som går att ladda i ett USB uttag. Tänk på placeringen så att inte matkassen i korgen skymmer framlampan eller att baklampan sitter på sadelstolpen när du har träningsväskan på pakethållaren. Och vad du än gör så sätt inte baklampan fram bara för att det är den enda du har med fungerande batteri. Har du inte fullt fungerande belysning på cykeln så led den hellre. Vi har alla ett gemensamt ansvar i trafiken!

Kommentarer

Unknown sa…
En annan väldigt smart typ av cykellampa är Reelights batterilösa cykellampa som drivs av magneter. Du syns i trafiken och nästan inget motstånd alls, till skillnad från en dynamo-lampa. Inga batterier som tar slut eller risk att du glömmer lampan, då lamporna skruvas fast på cykeln.

Finns att köpa på http://cykellykta.se/.